1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Anstormning till 1177 under mars

1177.se hade fem miljoner fler besök i mars jämfört med i februari. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT

Svenskar törstar efter information om coronaviruset. Under mars tog 1177 Vårdguiden emot totalt 780 000 samtal, jämfört med 525 000 i februari som var en normal månad för tjänsten.

– Man frågar väldigt mycket om sina symtom och undrar om det kan vara corona, säger Lena Ivö, presschef på Inera som driver tekniken på 1177.

Även antalet besök på hemsidan 1177.se ökade stort under förra månaden, från 14 miljoner besök i februari till 19 miljoner i mars.

Inera arbetar tillsammans med regionerna för att hantera det hårda trycket. Väntetiderna ska vara kortare nu än tidigare.

– Vid toppar kan det fortfarande bli väntetid, men den är kortare nu än förut. Ju mer kapacitet vi tillför genom att öppna fler linjer och bemanna med fler sköterskor som kan svara på frågor, desto snabbare kommer vi ner i svarstid, säger Lena Ivö.