Varnar för bluffsamtal
Det varnas nu för bluffsamtal, som bland annat verkar komma från Konsumentverket.
”Flera konsumenter som drabbats av oseriös telefonförsäljning blir lurade igen av personer som påstår sig kunna hjälpa dem. Bland annat utger sig vissa ringa från Konsumentverket. Det kan till och med se ut som personerna ringer från Konsumentverkets eller Hallå konsuments telefonnummer”, skriver konsumentvägledare Niclas Sturesson i Ronneby i ett pressmeddelande.
Bluffen uppges vara utformad på olika sätt. Men det som är gemensamt är att den riktar sig till konsumenter som drabbats av problem med olika bolag.
”Tillvägagångssättet är detsamma: Du blir uppringd av någon som påstår sig kunna hjälpa dig mot en ersättning. Men någon hjälp får du inte. Istället blir du av med mer pengar än de som du redan har förlorat.”
Personerna kan påstå sig ringa från olika bolag och instanser – i somliga fall till och från Konsumentverket. Man berättar då att myndigheten ska hjälpa konsumenten att få tillbaka pengarna de förlorat.
”I vissa fall ser det ut som personen ringer från Hallå konsument eller Konsumentverkets växelnummer”.
Niclas Sturesson avslutar: ”Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal och betalar heller aldrig ut någon ersättning. Är du drabbad – polisanmäl! Anmäl även till Konsumentverket.”