1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Skolor ska inte indoktrinera barn i Jesu och Mohammeds läror

Skolhuvudmän som omhändertas av Säpo och lärare som förespråkar religiösa skapelseberättelser – så ska det inte vara i Sverige.
När skolan sorterar barnen efter föräldrarnas religiösa tillhörighet befrämjas inte integrationen.
Foto: Henrik Montgomery/TT

I torsdags rapporterade Expressen att Vetenskapsskolans vd och huvudman har omhändertagits av Säkerhetspolisen. Skol-vd:n – som nu blixtersatts på posten – är därmed den femte framträdande personen inom radikalislamistiska miljöer i Sverige som frihetsberövats på kort tid (Expressen den 16 maj).

Det är samma Vetenskapsskola som tidigare fått hård kritik från Skolinspektionen. Svenska Dagbladet uppmärksammade tidigare i år att eleverna på skolan har haft schemalagd “likabehandlingstid”, som enligt rektorn utgår från islam. Där sitter pojkar och flickor åtskilda och elever har berättat för Skolinspektionen att de under likabehandlingstiden fått lära sig att tjejer ska klä sig i sjal, inte vara “offentliga” och att “man inte ska visa upp sig när man är tjej”. De har också fått höra att vuxna män inte ska vara nära kvinnor de inte är släkt med (SvD den 26 mars).

I samma artikel uppmärksammade SvD också att Skolinspektionen kommit med kritik mot ett antal friskolor med kristen inriktning. I tillsynsrapporten över Hällebergsskolan i Uddevalla framkommer, enligt SvD, att lärare på skolan jämställt, eller förespråkat, religiösa skapelseberättelser framför vetenskapliga teorier om evolutionen och hur jorden skapades.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.

Huvudmän som omhändertas av Säpo och lärare som förespråkar religiösa skapelseberättelser – så ska det inte vara i Sverige.

Från och med den 1 januari i år gäller tuffare krav för ägare och ledning av friskolor. Vid etablerandet av en friskola ska de som leder och äger verksamheten genomgå en ägar- och ledningsprövning. I den ingår att personer som ingår i ägar- och ledningskretsen ska bedömas som lämpliga.

I januariöverenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna framgår är de fyra partierna överens om att införa ett etableringsstopp för fristående grund- och gymnasieskolor med konfessionell inriktning.

Gott så. Det är steg i rätt riktning men politikerna borde vara ännu tuffare i frågan och helt sätta stopp för konfessionella skolor och icke-konfessionella skolor med religiös inriktning.

Skolan ska vara en plats där barn får kunskap och förbereds för att bli fria individer som formar sina egna liv efter egna önskemål och drömmar. Det ska vara alla barns ovillkorliga rättighet. Och det är en rättighet som måste väga tyngre än föräldrarnas och andra vuxnas vilja att, på skattebetalarnas bekostnad dessutom, uppfostra barn i enlighet med religiösa läror och sedvänjor.

Skolor med religiös inriktning främjar inte heller integrationen. Barn till muslimska föräldrar lär knappast välja en kristen friskola eller förskola och barn till kristna föräldrar lär knappast välja en muslimsk förskola eller friskola. När skolan sorterar barnen efter föräldrarnas religiösa tillhörighet befrämjas inte integrationen. Tvärtom.

Friskolereformen har på många sätt varit en framgång. Framgångsrika skolkoncernen som Internationella Engelska skolan har växt fram. Föräldrar och barn har fått ökad egenmakt på byråkraternas bekostnad. Men det måste erkännas att friskolereformen också har inneburit avarter som måste rättas till.

I ett fritt och liberalt samhälle har religionen en stor plats i människors liv, om de så önskar. Men skolan i ett fritt och liberalt samhälle ska vara sekulär, fri från indoktrinering i Jesu och Mohammeds läror.