Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Niklas Wiklund: Sjöfartsverket riskerar indirekt människoliv

Om Sjöfartsverket inte klarar av att lösa sitt uppdrag så bör uppdragsgivaren, regeringen, informeras om detta så att åtgärder kan vidtas för att komma till rätta med problemet
Niklas WiklundSkicka e-post
Publicerad 10 november 2018
Niklas Wiklund
Detta är en personligt skriven text i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Maja Suslin / TT

Sjöfartsverkets bristande förmåga att upprätthålla beredskap med sjöräddningshelikoptrar har varit ett ständigt återkommande problem under de senaste åren. Trots åtgärder som omförhandlade arbetstidsavtal lyckas man ändå inte upprätthålla den nivå av beredskap som förväntas.

Turerna runt Sjöfartsverkets helikopterverksamhet tycks aldrig ta slut. Förutom en kritiserad upphandling av helikoptrar så har Sjöfartsverket haft problem med bemanningen, vilket har renderat i enorma övertidskostnader. Tidigare arbetstidsavtal innebar att besättningarna enbart arbetade en vecka och var lediga tre veckor. Utöver detta så har man haft operativa begränsningar som innebar att räddningshelikoptrarna inte kunde starta under vissa väderförhållanden. En paradox eftersom det är när vädret är som sämst som räddningshelikoptern behövs som mest.

Annons

Nyligen förhandlades arbetstidsavtalet om, vilket innebär att besättningarna tjänstgör fem dygn och är lediga 15 dygn. Men trots åtgärderna står helikoptrarna med jämna mellanrum fortfarande på marken. Nu handlar det i stället om driftstopp gå grund av ”planerat underhåll” och att en av de fem baserna därmed stängs ner. Detta trots att Sjöfartsverket förväntas upprätthålla beredskap på fem baser dygnet runt, året runt. Sjöfartsverket förfogar över sju helikoptrar, men klarar således ändå inte av att upprätthålla sjöräddningsberedskapen.

Ett annan faktor är att Sjöfartsverket har valt att flytta helikoptern i Ronneby till Kristianstad, vilket innebär utökad flygtid till vissa områden. Så sent som förra veckan var basen i Kristianstad stängd under tre dygn samtidigt som väderläget och sjöhävningen i södra Östersjön var så dåligt att sjöräddningsinsatser med fartyg och båtar i praktiken hade varit omöjligt.

I lördags stängdes basen på Gotland ner och var därefter stängd under drygt fyra dygn. Möjligheten att undsätta nödställda öster om Gotland inom tidsgränsen 60 eller 90 minuter på nationellt respektive internationellt vatten blev därmed i praktiken omöjligt i delar av området öster och sydost om Gotland. Sjöfartsverket hävdar i en intervju att ”under sådant underhåll täcker baserna upp för varandra”. Men det är en logik som kan ifrågasättas eftersom de fem baserna från början är utspridda så att tidskraven ska kunna upprätthållas. En stängd bas skapar ett hål som endast till del kan täckas av en annan bas. I lördags befann sig dessutom helikoptern i Kristianstad i Falsterbo under ett antal timmar vilket ytterligare hade förlängt en eventuell räddningsinsats i det tidigare nämnda området.

Sjöfartsverket riskerar indirekt människoliv då man inte klarar av att upprätthålla beredskapen enligt det uppdrag man har.

Sjöfartsverket har med sina helikoptrar även ansvaret för den militära flygräddningen. Om Sjöfartsverkets inte kan lösa sitt uppdrag så påverkar det direkt Försvarsmaktens möjlighet att öva och upprätthålla beredskap. Området runt Gotland är dessutom ett av de viktigaste operationsområden för Försvarsmaktens fartyg och flygplan.

Om Sjöfartsverket inte klarar av att lösa sitt uppdrag så bör uppdragsgivaren, regeringen, informeras om detta så att åtgärder kan vidtas för att komma till rätta med problemet. Frågan har tidigare debatterats i riksdagen, men ansvarig minister Tomas Eneroth (S) har inte visat någon förståelse för problemet. Det är nu hög tid att se över detta återkommande problem. Till syvende och sist kan det komma att handla om människoliv.

Annons
Annons
Annons
Annons