1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Replik: Prussiluskor kommer aldrig ut på de sju haven!

I en krönika på ledarsidan kritiserar Carolin Dahlman ungdomarna som följer Greta Thunberg och skolstrejkar för klimatet (BLT den 22 mars).
Foto: Johan Nilsson/TT

De borde hellre gå i skolan, anser Dahlman, bli ingenjörer med mera som kan förändra på riktigt. Pippi Långstrump är usel som föredöme - leve Prussiluskan!

Vid aktioner som dessa skolstrejker kan vi välja att kommentera budskapet som framförs och/eller den metod som används för att föra fram budskapet. Här tycker jag att Dahlman har fel fokus: vi borde vara mycket mer bekymrade över klimatpåverkan än över att ungdomar klimatstrejkar.

Att Greta Thunbergs budskap är viktigt och till stora delar välformulerat är nog de flesta överens om. Thunberg får också stöd av flera forskare som är insatta i klimatfrågan. På sidan 40 i samma BLT läste jag till exempel hur Klimatpolitiska rådet påpekar att regeringens klimatpolitik inte räcker för att nå målen om minskade utsläpp. Primärt behövs klimatåtgärder av oss vuxna nu, inte av barnen senare. När barnen väl har blivit ingenjörer kan det vara för sent.

Detta är en personligt skriven text i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Visst gäller skolplikten, men det innebär inte att alla barn måste vara i skolan alla dagar. Frånvaro kan beviljas på vissa villkor och sådana frågeställningar tillhör rektorernas vardag. Frågan om barns frånvaro i skolan är alltså primärt en fråga mellan skolledaren och barnets vårdnadshavare i varje enskilt fall, låt vara att “klimatdemonstration” är ovanligare orsak än “skidsemester”. Att barn skolstrejkar (= har olovlig skolfrånvaro) är juridiskt sett alltså ett tecken på att de vuxna inte har skött sin uppgift. När de väl sköter sin uppgift väcks många andra frågor, bland annat om vi vuxna ska banna eller stimulera ungdomarnas engagemang. Det borde pågå många intressanta diskussioner i skolor och familjer runt om i landet.

Pippi-böckernas Prussiluska må ha sin roll som förvaltare av rådande system. Men när det rådande systemet går i fel riktning är hon fel person att peka ut rätt kurs. Då behöver vi personer som vidgar våra vyer och får oss att tänka till över sakernas tillstånd. Prussiluskor kommer aldrig ut på de sju haven!

Som jag ser det sitter ungdomarna med trumf på hand: när vi vuxna kritiserar dem för att vara skolstrejkare innebär det att vi vuxna inte tar ansvar för deras nutid och när vi inte gör tillräckligt åt klimatproblemen innebär det att vi inte tar ansvar för deras framtid. Det är hög tid för oss vuxna att sluta gnälla och istället börja jobba för den framtid våra barn förtjänar att få.

Magnus Olofsson
, Öljehult

Svar: Är det gnäll att påpeka att man påverkar mer genom att utbilda sig? Nej, jag vidhåller att den som är oroad över klimatet bör arbeta hårdare för att finna lösningar. Det är betydligt mer konstruktivt.

Thunberg är duktig och jag uppmuntrar hennes engagemang, men hon har dessvärre få svar och det har inte kommit som en nyhet att det behövs åtgärder i klimatfrågan.

Det behövs insatser både nu och i framtiden, och det blir förrädiskt att påskina att ungdomarna upptäckt något som ingen tidigare sett och att detta fixas bara de ropar. I en demokrati med yttrandefrihet får alla peka ut den kurs de önskar och anser vara ”rätt”, men vuxna har även ett ansvar för att även beakta målkonflikter och det som är mer komplext än vad som ryms på plakat.

Carolin Dahlman