1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Far och flyg, flygskam!

Det är bra att våra regionpolitiker inte känner någon flygskam utan vill stärka flygets ställning i Blekinge.
Region Blekinge röstade i onsdags ja till att skjuta till medel till etablerandet av en internationell flyglinje från Ronneby airport.
Foto: Johan Nilsson/TT

Just nu råder kris i flygbranschen, såväl globalt, nationellt och regionalt. Till följd av coronaviruset står många flygplan parkerade på mark och resandet har minskat kraftigt.

Från Ronneby Airport lyfter nu inga plan i linjetrafik från Blekinge till Arlanda eller Bromma. Ett av bolagen som trafikerar flygplatsen, Braathens Regional Airlins, är under rekonstruktion. Hur framtidens flygförbindelser från Ronneby airport kommer att se ut efter coronakrisen är i dagsläget mycket ovisst.

Märkligt nog fanns Ronneby Airport, liksom flera andra flygplatser i södra Sverige, inte med bland alla de flygplatser där den rödgröna regeringen gick in och garanterade att linjetrafiken upprätthålls. Det ligger nära till hands att misstänka att Miljöpartiets gamla drömmar om förbud mot inrikesflyg söder om Sundsvall kan ha spelat in i den avvägningen.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.

Ändå har det på senare tid kommit några positiva besked för Ronneby Airport. Företaget Air Leap meddelade nyligen att de startar upp en flyglinje från flygplatsen i Kallinge, vilket innebär att det återigen blir dagliga turer till Bromma med start i sommar. Och under onsdagens regionfullmäktige kom positiva besked om flyget från länets politiker.

Regionfullmäktige sade då ja till att vara med och stödja etablerandet av en internationell flyglinje från Ronneby Airport till det viktiga internationella flygnavet i Frankfurt.

Under en treårsperiod ska Region Blekinge lägga 3,25 miljoner kronor för att etablera flyglinjen. Uppslutningen var blocköverskridande, enbart Vänsterpartiet röstade nej. Även kommuner i länet bidrar till finansieringen. Karlskrona kommun har exempelvis nyligen fattat beslut om medfinansiering. Resterande medel ska komma från näringslivet. Går allt enligt plan beräknas flyglinjen vara på plats våren 2021.

Även i trafikförsörjningsprogrammet (för åren 2020-2023), som regionpolitikerna fattade beslut om under onsdagens möte, understryks flygets betydelse. ”Ronneby Airport är en viktig förutsättning för Blekinges utveckling och erbjuder ett snabbt resalternativ till Stockholm och vidare ut i världen”, står det bland annat.

I programmet pekar regionen på vikten av att i framtiden etablera en tågstation i närheten av Ronneby Airport, vid platsen där det planerade mötesspåret på kustbanan ska byggas i enlighet med den nationella planen. Det vore en efterlängtad satsning på kollektivtrafiken i länet som skulle underlätta för resenärer att ta sig till och från flygplatsen.

Det är bra för Blekinge att våra politiker inte har drabbats av någon flygskam utan vill utveckla länets flygtrafik. I tider av coronapandemi utgör det en strimma av hopp mitt i allt elände. Blekinge ligger där det ligger och såväl våra stora företag, besöksnäringen, den offentliga sektorn som privatpersoner är i stort behov av att snabbt och enkelt kunna ta sig till och från Blekinge och resten av världen. Så var det före coronakrisen och så kommer det att vara när vi genomlevt den